Już prawie 14,2 mln zł na Tarczę Antykryzysową w Powiecie Lubartowskim. Rozmowa z Ewą Misztal, p.o. Dyrektora PUP w Lubartowie. |
|
|
Piątek, 05 Czerwiec 2020 14:20 |
Od 2 kwietnia br. Powiatowy Urząd Pracy rozpoczął obsługę wniosków w
ramach Tarczy Antykryzysowej. Jak duże zainteresowanie wzbudziła u przedsiębiorców
z powiatu lubartowskiego ta forma pomocy?
Powiatowy Urząd Pracy w Lubartowie stanął
przed bardzo dużym wyzwaniem jakim jest realizacja pomocy w ramach tarczy
antykryzysowej COVID-19. Do urzędu dotychczas wpłynęło:
- 2 655
wniosków o pożyczkę na
pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla
mikroprzedsiębiorców i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
- 146
wniosków dla przedsiębiorców na dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników i należnych od tych
wynagrodzeń składek ZUS,
- 251 wniosków
na dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla
osoby fizycznej
prowadzącej działalność gospodarczą,
- 3 wnioski
o dofinansowanie organizacji pozarządowej lub podmiotowi , o którym mowa w art.
3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz
należnych od tych wynagrodzeń składek ZUS.
Niespodziewane dodatkowe obowiązki to wyzwanie organizacyjne, zwłaszcza
w dobie epidemii. Jak urzędnicy radzą sobie z takim ogromem pracy?
Praca jaką wykonują pracownicy jest trudna i
odpowiedzialna. Wymaga ogromnego zaangażowania, jednak doświadczenie,
organizacja pracy i odpowiedzialność sprawiła, że sprostaliśmy temu zadaniu. My
jako Dyrekcja jesteśmy wdzięczni pracownikom za Ich zaangażowanie. Realizacja
pomocy w ramach tarczy antykryzysowej jest priorytetem jednak podkreślić
należy, że wszystkie formy wsparcia w miarę możliwości są przez urząd
realizowane.
Jak w naszym powiecie wygląda sytuacja z rozpatrywaniem wniosków
przedsiębiorców?
Uważam, że Urząd Pracy radzi sobie bardzo
dobrze z nowymi zadaniami. Dotychczas rozpatrzono :
2487
wniosków o pożyczkę,
116 wniosków o
dofinansowanie wynagrodzeń pracowników dla firm,
190 wniosków o
dofinansowanie dla osoby fizycznej prowadzącej dział. gosp.
3 wnioski dla
organizacji pozarządowych.
Dziennie do urzędu trafiało ponad 100
wniosków, obecnie sytuacja ustabilizowała się i trafia ok. 20 wniosków.
Ilość rozpatrzonych wniosków robi wrażenie, a jaka dotychczas kwota
została przekazana do potrzebujących przedsiębiorców?
Powiatowy Urząd Pracy w Lubartowie na w/w
formy wydatkował już prawie 14,2 mln zł.
Wspomniała Pani o wnioskach przedsiębiorców chcących utrzymać miejsca
pracy w swoich firmach. Ile w naszym powiecie zostało dotychczas przeznaczone
na ten cel?
Z powiatu lubartowskiego wpłynęło 146 wniosków od firm na pokrycie
kosztów wynagrodzeń pracowników na co zostało wydatkowane prawie 1,8 mln zł. Pomoc ta jeszcze będzie realizowana.
Pracodawcy mogą wnioskować o wsparcie na kolejne miesiące, także ostateczna
kwota ulegnie zmianie.
Czy przedsiębiorca może liczyć na pomoc przy wypełnianiu wniosku?
Pracownicy urzędu służą radą i pomocą
wszystkim klientom urzędu, udzielają wskazówek, odpowiadają na pytania.
Czy w czasie epidemii zauważono wzrost bezrobocia w powiecie
lubartowskim?
Na koniec miesiąca maja 2020 r. w powiecie lubartowskim jest zarejestrowanych 4088 osób bezrobotnych. Jest to
nieznaczny wzrost, gdyż porównując analogicznie do roku 2019 -3701 osób bezrobotnych a w 2018 r. – 4059 osób.
Jak obecnie wygląda sytuacja z ofertami pracy Powiatowym Urzędzie Pracy?
Stan pandemii spowodował, że ofert pracy do
urzędu wpływa mniej. Budujące jest jednak to, że osoby bezrobotne podejmują
zatrudnienie i są wyrejestrowywane z urzędu. Dodatkowo urząd realizuje
wszystkie formy aktywności, a więc prace interwencyjne, roboty publiczne,
staże, dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej oraz doposażenia i
wyposażenia stanowisk pracy.
Autor PRR
|